• 4x mindfulness binnen handbereik

    4x mindfulness binnen handbereik

    Door Sascha

    Mindfulness. Een veel gebruikte term, maar wat betekent het?
    Eigenlijk is het niet meer of minder dan je volledig bewust te zijn van de wereld om je heen. Mindfulness omvat diverse oefeningen om je te focussen op wat er in dit moment gebeurd, in plaats van alvast met je gedachte bij het volgende moment te zijn of steeds terug te komen bij gebeurtenissen uit het verleden. Het mooie is dat iedereen door de dag heen mindfulness kan beoefenen. Je hebt geen attributen nodig, of een speciale ruimte. Het is juist erg geschikt om in je drukke dag te integreren.

    Hierbij 4 simpele voorbeelden van mindfulness oefeningen:

    1) TAKE A BREATH!
    Neem door de dag heen kleine pauzes om dieper te ademen. Wanneer je bewust ademt, zakt je ademhaling, daalt je hartslag en je bloeddruk. Dit geeft je lichaam het signaal dat het ok is om te relaxen. Als je dit een aantal keer per dag herhaalt kun je er voor zorgen dat de stress minder oploopt tijdens je werkdag.

    Hoe? Simpel! Stop met wat je aan het doen was, loop even weg van je computerscherm, zet je telefoon op stil. Kom zitten op het puntje van je stoel, zodat je wervelkolom vrij is, of kom staan en relax je schouders, nek en adem een keer diep in en uit. Sluit je ogen.
    Vervolgens til je je schouders op (op een inademing) en laat ze weer los op je uitademing door je mond. Herhaal dit 5x en wacht. Observeer wat je tegenkomt, spanning, ontspanning, afleiding, focus. Alles mag. Zolang je maar volledig in het moment bent. Na een minuut open je je ogen weer en kun je opgeladen verder met je dag.

    2) KEEP A LIST
    Denk hierbij niet meteen aan een boodschappenlijst of to do lijst, maar een lijst waar je alle mooie dingen tijdens je dag opschrijft. Zo klein als een toevallige ontmoeting op straat, een heerlijke koffie of een glimlach. Door die dingen ook echt op te schrijven train je hersenen niet alleen om bewuster op zoek te gaan naar mooie dingen tijdens je dag, maar als je ’s avonds terugkijkt op je lijst zul je verbaasd zijn van hoe makkelijk je al die kleine momenten weer vergeten was. Schrijf ze daarom op en help jezelf herinneren aan de mooie, simpele dingen van het leven.

    3) STRETCH
    Zeker als je veel achter je computer moet werken neem dan 1x per dag een moment om even te stretchen of een wandeling te maken. Bewust je lijf te voelen. Dit kan heel eenvoudig zijn. Je simpelweg uitrekken (armen uitstrekken boven je hoofd) en zijwaarts te buigen, je flanken te strekken. Je oor naar je schouder te brengen. Je handen achter je rug ineen strengelen en je schouderbladen naar elkaar toe brengen. Dit kan al wanneer je opstaat om drinken in te schenken.

    4) A CUP OF TEA
    Speaking of which… Mindful drinken van een warme drank zoals thee is zeker een goede oefening. De traditionele Japanse theeceremonie staat voor eenvoud, zuiverheid en eenheid met de natuur. Tot op de dag van vandaag worden deze rituelen nog beoefend. Het dagelijkse theezetten en –drinken wordt getransformeerd in een mindfulle ervaring. Probeer dagelijks het bereiden en drinken van je thee te zien als een moment waar ook echt even bij stil staat. Drink het langzaam en bewust en zie het als een cadeau vol warmte voor je lichaam.

    Meer weten over mindfulness? Donderdag 13 oktober geeft Liza een Special Mindfulness van 19:00-20:30u.
    Hou onze agenda in de gaten :)

Reageer

Annuleer